elements dels conjunts arquitectònics de les abadies.
Comencem per la restauració del jardí de saint Martin de Boscherville, que va dur a terme una associació de voluntaris enamorats del lloc amb el recolzament de l’administració, a partir de la consulta de documentació de l’època, i que ha permès refer l’estructura d’aquest jardí d’estil italià dividit en quatre terrasses. Un dels més fets més destacables és que el jardí manté la
funcionalitat original. En conseqüència, a la primera terrassa encara hi trobem l’hort ple de verdures a punt de collir. Tot seguit, ens apareix l’espai de les plantes medicinals i a continuació el verger o espai dels arbres fruiters. Al bell mig del jardí hi ha un ample camí que funciona com a eix de simetria, propi dels jardins renaixentistes i al seu inici se situa una font que simbolitza la vida, tal com es descriu en el text del Gènesi sobre el jardí de l’Edèn. El conjunt del jardí es troba rodejat per un mur i, al seu voltant, hi ha un agradable passeig arbrat.
Saint Martin de Boscherville
Passejar per aquest jardí a part d’oferir-nos magnífiques panoràmiques vers l’abadia romànica, ens permet gaudir de la suavitat de formes de la vall del Sena. També ens fa entendre la importància productiva i contemplativa del jardí per a la comunitat monàstica, així com un dels
principis de la regla de sant Benet: “ora et labora”. En canvi, a l’abadia de Jumièges no s’ha restaurat cap jardí. La principal raó és que després de la revolució francesa no només es va fer fora la comunitat monàstica sinó que tot el conjunt arquitectònic es va convertir en una pedrera i al llarg de 25 anys va anar destruint, pedra a pedra, amb l’objectiu de reaprofitar-les en altres construccions. Per tant, quan al llarg del segle XIX van intentar recuperar l’espai, la destrucció era tan notable que l’única opció possible era convertir tot el conjunt de ruïnes de l’antiga abadia benedictina de Jumièges en un gran
parc d’estil anglès, és a dir, alternar zones de bosquets amb arbres aïllats i zones de gespes. El resultat és un espai molt suggerent amb uns tocs potser podríem dir decadents que remeten a les millors mirades dels autors més romàntics i també als nostres ulls. En conclusió, la història ens deixa èpoques en les que el patrimoni es destrueix llastimosament i d’altres en que sortosament l’empenta de particulars i administracions permet refer els errors
del passat si no del tot, almenys en part. |